DJI_0057.jpg

Ny styreleder 2024

Ny styreleder i Smøla Næringsforening

10.04.2024

Jørgen Iversen Lie (38) ble valgt til ny styreleder da foreningen nylig arrangerte årsmøte.
Nå ser han frem til å løfte både lokalt næringsliv på Smøla og foreningen til nye høyder i 2024.

-Jeg er både stolt og ydmyk over å få tilliten til dette viktige vervet. Smøla Næringsforening er en verdifull ressurs for alle som driver næringsvirksomhet på den fantastiske øya vår. Nå skal vi sørge for at vi fortsetter den gode jobben foreningen har gjort de siste årene, forteller den nybakte styrelederen.

Med seg i styret får han Roger Osen og Ingunn Hopmark. I tillegg tok Tove Åstasund Iversen, Remi Andre Hannasvik, Ole Wegard Iversen og Jan-Erik Larsen gjenvalg.

Oppvokst på Smøla

Jørgen Iversen Lie er bosatt og oppvokst på Smøla, utdannet maskinist og ansatt som maskinsjef på M/S Fiskebank hos Hopmark Havfiske AS. Han tar over det viktige vervet etter daglig leder i Edøen, Frank Jøran Brevik, som har åtte år bak seg som styremedlem og styreleder i Smøla Næringsforening.

-Frank har gjort en fantastisk jobb for Smøla Næringsforening og alle medlemmene våre i mange år nå. Jeg er helt sikker på at han kommer til å heie på oss videre, og vi vil fortsette det gode samarbeidet, med Edøen som et viktig medlem, sier Iversen Lie.

Store steg for foreningen i 2023

Foreningen gjennomførte en rekke aktiviteter på vegne av medlemmene i 2023. I september arrangerte de den vellykkede Smølakonferansen, med 120 deltakere. De har hatt en rekke utspill om viktige saker, hatt tett dialog med kommunen og vært aktive i digitale medier. I desember leverte også foreningen et omfattende høringsinnspill til Havbruksutvalgets rapport. I tillegg har foreningen økt med hele 27 nye medlemmer.

-2023 var et gjennombruddsår for foreningen. Jeg har fulgt med fra sidelinjen, og er imponert over det de har fått til så langt. Det var en viktig motivasjon for å takke ja da jeg ble spurt av valgkomiteen, forteller den lokale Smølaværingen.

Den nybakte styrelederen er allerede i gang med arbeidet:

-Vi har etablert en ny side på Facebook, deltatt på nyåpningen av Joker Straumen og møtt Samferdselsutvalget. Så det har vært noen hektiske uker allerede, men også veldig givende avslutter Iversen Lie.

Gaselle Eines

Eines gikk "ål-in" og er årets Gaselle-vinner i Midt-Norge!

10.11.2023

Eines-rederiet, som er del av Nekton-konsernet og medlem i Smøla Næringsforening, har blitt kåret av Dagens Næringsliv til årets Gaselle-vinner i Midt-Norge! 👏

Utspringet til Nekton begynte med oppdrett av ål i 1997, men et statlig forbud gjorde at satsingen floppet. Det ble starten på en lang rekke omstillinger, innovasjon og et brennende engasjement for å løse oppdrettsnæringens store miljøproblemer.

I dag driver konsernet med alt fra settefiskproduksjon til bygging av spesialbåter for havbruksnæringen. Konsernet omsetter for nærmere 300 millioner kroner.

Utviklingen til rederiet har gjort at Eines har seilet opp som regionvinner for Midt-Norge i DNs Gaselle-kåring.

Gasellene er Norges raskest voksende og mest vellykkede bedrifter. En gaselle må ha minst doblet omsetningen på fire år, og tjene penger.

Du kan lese saken i Dagens Næringsliv her: